Why settle for mainstream? Go upstream!

+46-8-56610670 info@upstream.se
23ny

byBrick

IT till fast pris är väldigt trendigt, men få IT-företag kan leva upp till det löftet. Supporten räknas ofta av mot en timbank för att täcka upp all tid konsulterna spenderar hos kund. Företaget byBrick har, tack vare IT-plattformen Kaseya, ändrat sin affärsmodell och erbjuder fast pris, oavsett vad som händer. Ökad lönsamhet och nöjdare kunder är resultatet.

I dag brottas många it-konsulter med att deras mest tidskrävande uppgift är att vara ute hos kund och ansluta nya användare eller åtgärda fel i deras datorer. Arbetet är reaktivt eftersom teknikerna kan agera först när ett problem uppstått. Det är svårt, om inte omöjligt, för konsulterna att planera sina dagar och för itföretagen att räkna ut hur många supporttimmar varje kund kommer att behöva. Många kunder å andra sidan, vill inte längre köpa it-drift och support löpande per timme, det försvårar kontrollen över deras it-utgifter. För att möta marknadens efterfrågan går it-företagen ut med fast pris, men läser man det finstilta räknar många bolag av supporten mot en timbank för att därefter övergå till den traditionella modellen med pris per timme.

PROAKTIVT ARBETE MED KASEYA

Någon som har övergett den affärsmodellen är företaget byBrick Operations, ett företag inom byBrick-gruppen. De arbetar numera efter devisen; äkta fast pris och tillgång till obegränsad drift och support. Omställningen till den nya affärsmodellen har varit genomförbar tack vare företaget Upstreams plattform Kaseya. Numera kan byBrick hantera kundernas it-miljö med ett enda verktyg – Kaseya. Systemet möjliggör ett proaktivt arbete då byBrick kan förebygga och åtgärda fel innan merparten av kunderna märker något, vilket innebär att de slipper de klassiska drift- och supportproblemen.

“På bara fyra månader har vi haft en fantastisk tillväxt. Lönsamheten ökar hela tiden och vi har ett stabilare intäktsflöde.”
– Artur Viira, VD byBrick

byBrick kan tredubbla antalet kunder

Och resultatet har inte låtit vänta på sig.
– På bara fyra månader har vi haft en fantastisk tillväxt. Lönsamheten ökar hela tiden och vi har ett stabilare intäktsflöde. Tidigare hade vi en jojo-effekt då intäkterna var kopplade till vad som hände hos kund och hur lång tid det tog för oss att åtgärda felen. Det är ett problem vi inte längre behöver brottas med. Dessutom har antalet kunder som ringer in och har störningar i sin it-miljö halverats, säger Artur Viira, vd på byBrick och fortsätter;
– Allt pekar på att vi kan tredubbla antalet kunder. Vi kan dessutom arbeta med större företag, utan att behöva anställa fler tekniker. Nu har kunderna börjat komma till oss, vilket är en dröm för många it-företag, säger han.

Nytänkande kring paketeringen

För att underlätta införsäljningen har byBrick paketerat sitt erbjudande på ett nytt sätt. De har tagit fram ett system där kunderna, direkt på hemsidan, fyller i ett formulär som räknar ut de exakta kostnaderna för deras it-drift och support. Priset baseras på antalet användare och vilken funktionalitet kunden vill ska ingå i driftoch underhållsavtalet. Ingen betalar för mer än de behöver.
– Tidigare var vår högsta prioritet inte att kundens it-miljö var så bra som möjligt eftersom vi tjänade pengar på att de hade problem. Nu däremot vinner både vi och kunden på att det fungerar, säger Artur Viira.

“…med den nya plattformen kan vi sköta våra kunders it-miljö från hela världen, bara vi har tillgång till internet.”
– Artur Viira, VD byBrick

En chansning att ändra affärsmodell

– Men det var en chansning att anlita Upstream och implementera Kaseya. Vi visste inte hur det skulle påverka lönsamheten eller kunderna. Fast vi trodde på lösningen, att vi skulle ta betalt för att det fungerade och inte tvärtom. Med facit i hand står det klart att det var en suverän satsning, säger Artur Viira.

Du kan även läsa mer i byBricks blogg om att upphandla IT här.

Hämta hela PDF:en här!