Why settle for mainstream? Go upstream!

+46-8-56610670 info@upstream.se

Från brandsläckning till förebyggande IT-drift

Under 2006 träffade och intervjuade vi 300 av våra kunder. Vårt mål var att ta reda på vilka behov som IT-proffsen hade. Resultatet av dessa möten blev början på en ny resa för Upstream.

Den röda tråden var att många drogs med låg lönsamhet trots långa arbetsveckor. Borta var tiderna då man tjänade bra pengar på hård- och mjukvara. En stor del av arbetet bestod av att hålla igång kundernas IT-system med allt vad det innebar. En rätt stor del av arbetet utgjordes av manuellt arbete ute hos kunderna eller via fjärrstyrningsprogram (installera, uppdatera & felsöka program, kolla att backuper fungerar, granska säkerhetsloggar, etc.). Kunderna betalade ofta per timme efter utfört arbete och det var svårt att planera sin tid effektivt.

Vår slutsats var att det inte primärt var nya verktyg som behövdes. Själva affärsmodellen och arbetsmetoderna var roten till det onda. Varför ska kunden anlita ett företag vars ekonomi gynnas när problem uppstår i IT-miljön? Vill konsulten leva i en svårplanerad vardag där man ofta förknippas med problem snarare än fungerande IT-system?

Vi var övertygade och fast beslutna att hitta ett bättre sätt. Vår slutsats blev att våra kunder måste lämna den reaktiva ”brandsläckningsmodellen” och dess fokus på produktförsäljning och timdebitering till förmån för att istället ta ett större ansvar för att kundens IT-miljö fungerar – till ett fast pris. Då blir kundens och konsultens mål detsamma (fungerande och effektiv IT) och båda kan fokusera på sin kärnverksamhet. Så här två år senare har mycket hänt. Många pionjärer har kommit en bra bit på vägen mot ett nytt sätt att leverera IT-drift & support . Mycket mer kommer att hända framöver.

Häng med oss på resan!

15 november, 2008 • AV Ronny Tunfjord