Why settle for mainstream? Go upstream!

+46-8-56610670 info@upstream.se

”Spring fort. Gör din grej.”

Inom försäljning används inte kartor.
Det verkar finnas en föreställning att alla säljare har inbyggda missilsökande sinnen som magiskt tar dem den kortaste vägen till slutmålet – att nå sin budget. Utan karta och ofta utan guide.

Denna föreställning motverkar sitt syfte. I snitt når ungefär lika många säljare sin budget som schimpanser slår professionella aktiehandlare på börsen.

På toppen av denna begränsade föreställning instrueras säljare att i efterhand skriva en loggbok – att logga alla sina aktiviteter i crm-system. Då ser ledningen aktivitetsnivåerna och får rapporter som visar att målen inte nås. ”Spring fortare” eller ”anställ bättre säljare”, säger de.

Vad tros om en ny föreställning? Kartor är hjälpsamma.
Låt oss kartlägga landskapet som vi säljer inom. Vilka berg ska vi bestiga? Vilka floder ska vi undvika och vilka stammar ska vi bli vänner med och hur? Låt oss visualisera den mest effektiva rutten för att nå våra mål och förbättra denna karta över tid, tillsammans.

Detta kommer att särskilja oss från konkurrenterna som förlorar de sina till farliga vatten och fientliga stammar. Konkurrenter som tror att “ju snabbare vi springer, oavsett riktning, desto bättre resultat når vi” och ”it’s a numbers game”. Vi måste vara smartare och anpassa oss till den nya verkligheten.

Låt oss visualisera resan till försäljningsframgång med Membrain som karta – systemet för säljteam som arbetar med längre säljcykler.

13 mars, 2015 • AV Fanny Winqvist