Why settle for mainstream? Go upstream!

+46-8-56610670 info@upstream.se

Våga kicka kunden!

Jobbar ni med de kunder som ni själva har valt, eller är det tillfälligheterna som styr?

Man måste faktiskt inte tacka ja till alla som ställer frågan. Och man måste heller inte behålla kunder som inte är lönsamma eller passar verksamheten. Möjligheten till god lönsamhet blir mycket bättre med en genomtänkt kundstrategi.

Även om det kanske inte är aktuellt att göra sig av med några kunder i dagsläget är det ändå en bra idé att formulera vad som kännetecknar er bästa kund och bestämma riktningen för utvecklingen framåt.

Så om ni inte redan har gjort det tycker jag att ni ska ta ett möte och diskutera fram hur er drömkund ser ut. Samla ihop ett antal personer som har bra förståelse för verksamhet och marknad.  Låt alla säga sitt under mötet, måla upp ett scenario och hitta en gemensam nämnare för drömkunden.

Här kan man exempelvis utgå ifrån:

  • Bransch
  • Hårdvaruplattform och operativ
  • Affärssystem

Självklart är det smart att också ta sig en funderare på:

  • Vilken kompetens har vi?
  • Vad tycker vi är roligast?
  • Var har vi bäst lönsamhet idag?

Ett bra exempel på en nischad verksamhet är en it-konsult som har väldigt specifik kunskap om CAD/CAM. Konsulten har full koll på vilka grafikkort som är kompatibla och kan alla detaljerna om de senaste versionsuppdateringarna. Kunderna inom det här området är beredda att betala bra för spetskompetensen, och konsulten tackar konsekvent nej till andra förfrågningar. Oavsett om det är bekanta som frågar.

Visst är det svårt att avsluta en kund. Inte minst om det bygger på en relation som sträcker sig långt bak i tiden. Men är det en kund som ni går back på behöver ni ta en nykter titt på om relationen till och med möjligen bygger på att ni gör saker gratis åt dem?

Mitt tips är att paketera vassa proaktiva tjänster som vänder sig till drömkunden. Och när ni använder Kaseya ska ni inte trilla inte i fällan att priset ska sättas utifrån hur lätt ni tycker det är att göra jobbet. Det är inte fusk att använda en övervakningsprogramvara som gör arbetet enkelt! Utgå istället för värdet det skapar hos kunden.

11 oktober, 2014 • AV Fanny Winqvist